Новини

Системи підтримки прийняття рішень для українських підприємств: особливості та переваги

Аби залишатись попереду конкурентів і йти в ногу з технологічними досягненнями, управлінець для прийняття рішень має бути в курсі того, що відбувається. Однак якщо інформації дуже багато, «побачити та зрозуміти» її швидко не виходить, ти більше, прийняти на її основі правильне рішення. Саме для таких випадків Softline розробляє системи підтримки прийняття рішень (СППР). Наприклад, це рішення, пов'язані з управлінням організаційними операціями, виробничими процесами, управління ресурсами тощо. Про це розповів сьогодні, 17 жовтня 2023 року, український ІТ-експерт, член Наглядової ради Intecracy Group Михайло Віговський під час онлайн-презентації для партнерів та клієнтів, присвяченій актуальним технологіям управління бізнесом.

СППР являють собою інформаційні системи, розроблені для підтримки менеджера у виборі оптимального рішення з численних альтернатив. Ці системи є комбінацією організованих моделей, процедур, програмного забезпечення, баз даних, телекомунікацій та інших пристроїв. Вони спрямовані на рішення неструктурованих або напівструктурованих бізнес-проблем. В організаціях, де впроваджені СППР, вони є ключовим інструментом для управління операціями та планування, допомагаючи управлінцям ефективно вирішувати складні та динамічні проблеми.

«СППР – це гнучка та адаптована система, що комбінує правила, моделі та великі бази даних із досвідом та знанням користувача для ефективного прийняття рішень у складних ситуаціях», — розповів Михайло Віговський.

Система підтримки прийняття рішень відповідає наступним характеристиками:

— Обробка великих обсягів даних;

— Отримання та обробка даних з різних джерел, включно з внутрішніми та зовнішніми, які зберігаються у системах та на мейнфреймах;

— Гнучкість звітів та презентацій згідно потреб користувача;

— Підтримка управлінських суджень, а не їх заміна;

— Виконання складного аналізу та порівняння за допомогою сучасних програмних пакетів;

— Покращення ефективності прийнятих рішень;

— Наявність прогностичних інструментів.

Сучасні системи підтримки прийняття рішень мають такі можливості:

— Підтримка етапів вирішення проблем: аналіз, проектування, вибір, впровадження, моніторинг;

— Адаптація до різних частот прийняття рішень: від окремих до регулярних;

— Робота з різними типами проблем: від структурованих до неструктурованих;

— Підтримка на різних рівнях прийняття рішень: оперативному, тактичному, стратегічному.

Основні компоненти СППР включають:

1. База даних СППР:  

Містить інформацію з різноманітних джерел, як-от внутрішні дані організації, дані, отримані від різних додатків, та зовнішні дані з Інтернету та інших джерел. Залежно від потреб організації, база даних може бути невеликою або перетворитися на величезне сховище даних.

2. База моделей СППР:

Складається з різних математичних та аналітичних моделей для аналізу даних. Використовуючи ці моделі, можна отримати вихідні дані на основі заданих вхідних даних або умов, або визначити оптимальну комбінацію умов для досягнення бажаного результату. Вибір моделей для включення до СППР залежить від потреб користувача та цілей системи.

3. Система управління базою даних (СУБД):  

Це набір програмних засобів, що дозволяють керувати створенням, маніпулюванням та використанням баз даних. Завдання СУБД включають вставку, видалення, організацію та оновлення даних, а також забезпечення їх безпеки, надійності та цілісності.

4. Система управління базою моделей (СУБМ):  

Забезпечує класифікацію, організацію та доступ до моделей. Ці функції аналогічні функціям СУБД.

5. Система управління, інтерфейс:  

Це інтерактивний інтерфейс, який спрощує взаємодію між СППР та користувачами. Система представляє результати аналізу в різних форматах: текст, таблиці, діаграми тощо. Користувач може вибрати оптимальний варіант відображення відповідно до своїх вимог. Зокрема, інтерфейс враховує мову користувача, мову повідомлень комп'ютера та інші параметри взаємодії.

Компоненти системи підтримки прийняття рішень
Компоненти системи підтримки прийняття рішень

Використання систем підтримки прийняття рішень на підприємствах має свої переваги:

— Підвищення організаційного контролю завдяки наданню менеджерам актуальної інформації для оцінки продуктивності працівників;

— Зростання ефективності та швидкості прийняття рішень;

— Автоматизація управлінських процесів;

— Сприяння корпоративному навчанню, оскільки для впровадження та ефективного використання СППР необхідно освоїти певні навички;

— Покращення прогностичних здібностей організації та готовності приймати рішення, орієнтовані на майбутнє;

— Вдосконалення міжособистісної комунікації у колективі.

«Системи підтримки є важливим інструментом для забезпечення стійкості та конкурентоспроможності підприємства у контексті швидкого технологічного розвитку та зростання складності ділового середовища. Вони позитивно впливають на якість та ефективність управлінських рішень, полегшують роботу менеджерів та підвищують оперативність вирішення проблем у бізнесі», — відзначає Михайло Віговський.

Михайло Віговський, Системи підтримки прийняття рішень

logo

Україна, 08341, Київська обл., Бориспільський р-н, село Вишеньки, вул.Велика набережна, будинок 11-А, приміщення 13

Email: info@softline.org.ua

Компанія Софтлайн ІТ — розробник інформаційних систем, софту на замовлення, системний інтегратор, постачальник телекомунікаційного обладнання, а також провідний постачальник якісних IT-рішень і бізнес-систем на ринку інформаційних технологій.